Tuesday, May 3, 2011

Debaran Cinta



Sangat Suke Ini Lagu...... :) :) :)

Kau hadir mengisi kekosongan hati
Menyeri sebuah jiwa oh... yang sepi
Kau pergi tanpa aku menyedari
Terperangkap dalam cinta yang tak pasti

( 1 )
Aku pun keliru terdiam membisu
Terasa bagai kehilanganmu
Kau lafazkan cintamu tetapi aku ragu
Mengapa kini ku merindu

( korus )
Walaupun ku mencuba tuk melupa
Namunku tidak berdaya
Terasa gelisah bila kau tiada
Oh... kasihku inikah debaran cinta

Alunkan irama kasih dan sayangmu
Lagukan dengan nada cinta yang Satu
Sandarkan resah jauh ke puncak rindu
Damaikan hati dengan bisikan cintamu

( ulang 1 & korus )

Kini bermula getar asmara
Sejak bersua
Naluri hatiku berkata
Dikau ku cinta... mungkin kau jua
Merasakannya... di hati

( ulang korus )

...adakah aNda Nampak ape Yg sy Npk??...



Amazing...menakjubkan...bby dlm pewot tu mesti ngah men bola...wuwu...itu mgkin tendangan penalti la tu...huahuahua...gooooolllll......

aku SANGAAATTT suke gambar ini....

Monday, May 2, 2011

..Kata-kata puitis...aku suke.:)

...walau dalam keadaan marah macam mana sekalipun, mohon dijauhkan, mohon jangan dibiarkan syaitan merasuk aku hingga memukul cintaku...

.....................................................................................

Bersusun buku,
Bersusun DVD,
yang satu pun tak baca lagi,
yang satu pun tak tengok lagi.

Macam biasa.

Masa aku dicuri lagi demi mencuri hati, seorang puteri.
Buat pengubat hati juga pelengkap rusuk kiri.

Aku janji.

.....................................................................................

--kata-kata ini dicurik dari blog zahiriladzim.blogspot.com--

..HelmEt Yang UnIk..




Aku dapat gambar ni dr website yg aku dh lupe ape namenye....aku dpt gbr nih pun secara x sengaja la...haha...

..UniK...x pnah aku jumpe helmet nih dijual kat mane2 kedai...

Wedding Zed Zaidi...

Selamat Pengantin Baru la yer Zed Zaidi.... :)




Gambar yg 1st ni nmpk cam wife Zed Zaidi ni juling kan....kahkah...cam klakar plak...











Gambar-gambar yg di upload adalah hasil curian dari website: OhBulan.... :P

Wednesday, April 27, 2011

..Sewaktu HujAn...PenungGang MoTorsikal...KesesakaN..

Biler langit dh mule menunjukkan kemendungannyeee..







v


v



V




Minah Rempit cam aku ni lah yg risau..."ishk...mesti bsh kuyup la aku hari ni...."dh la bju ujan xde....malas nk beli baru...syg duit..haha




v


v


V


Hari pun hujan....nak x nak penunggang motorsikal terpaksa la redah gak kan....nak2 lagi yg Hardcore cam aku...wakaka


v


v


V

Dengan jalan raya yg sesak...yg x pernah lengang dgn kereta, lori,bas treler...kdg2 basikal pn ader...terpaksa la aku redahi sebagai penunggang motor tegar....mengucap je la time tu..mane lah taw..terlanggar blakang kete ke..kete langgar aku ke...lori ke..treler ke...nauzubillah...





Kesian la pade sesiape yg tersekat dlm kesesakan..time tu la pulak nk membuang...attooii....IDEA kt bawah nih bley DITIRU...bertuah lah org yg bwk kete...hahahhaa
v


v


V


HAHAHAHAHHAHA.....LEK LUUUUUUUUUUUUU.....siap leh bace majalah agi tu.....cayaaa laahhh...idea bernas....



Tuesday, April 26, 2011

..SeMalam yanG kuRanG BerTuah...

..Cani citer nye..semalam balik keje dlm kul 5.15 la bertolak dr opish ke umh aku kt Bandar Sunway..mase balik tu aku singgah la isi minyak...aku skang nih sejak dua menjak nih rajin je isi minyak..padahal penuh agi kot...nak gak isi...takut la kan...minyak abis tengah jln...2 kali dh aku kene...adooii...tu yg skrg nih dlm keadaan berjage-jage...pantang npk myk tu surut skit..aku mesti singgah stesen myk..dlm pd mase aku nk isi myk tu..time nk start moto mmg failed la...bkn pasai pa...moto aku tu bengonghttp://www.emocutez.com...cam tuannye..payah sgt nk start...upenye plug dier kotor...haddooii....aku pn start punye start x bley gak...then ader la mamat kai viva dtg tlg...boleh pulak moto aku start...haddooii...gatai naaa la moto aku nih...nk jate je yg pegang...huh...then aku pn gerak lah balik smbil mengucapkan trima kasih kat mamat tu....hihihihihihihihihi

http://www.emocutez.com

..Lepas dh SamPai umah tu...aku tetibe je nak gi mydin....biler nk gi mydin tu aku tukar je lah bju...x mandi lg...jeng jeng jeng...tang nk start moto je failed...pergh berpeluh la kotiak den ni hah nak nyetat...last2 buat kali ke 40 baru lah bley moto tu idup....peeerrghhh...!! betul2 mencabor kredibiliti aku sbg seorang minah Rempithttp://www.emocutez.com.....huh...yeeeaahh....berjaye gak lah merempuh dugaan cabaran dan rintangan ngan jalan jem nyer...payah sungguh la...haha...dlm jem2 kete kat sunway tu bley plak aku terselisih ngan bdk bwk beskal...dgn slamber derk nye dier potong aku yg bwk moto nih...pergghh....dlm kesibukan jln raye tu dier dgn wajah yg tenang kayuh basikal kt sebelah..aku yg kt sebelah dier nih geleng pale je la...ase cam nk gelak kuat2 pn ader gak...hahahahhahahahhahahahahahahahahahahahahahhahahah

Monday, April 25, 2011

...sAkA...


Saka adalah jin pendamping yang diturunkan dari satu generasi ke satu generasi secara langsung atau tidak langsung. Secara langsung ialah melalui pengijazahan/penyerahan dari generasi terdahulu sama ada melalui ungkapan dan sebagainya. Secara tidak langsung jin ini akan memilih mana-mana ahli keluarga untuk didamping tanpa disedari. (sekiranya generasi terdahulu tidak sempat memberitahu ataupun menyerahkannya)

Ramai yang tidak boleh menerima hakikat http://www.emocutez.comapabila diberitahu penyakit mereka ada kaitan dengan saka atau diberitahu bahawa mereka ada SAKA. Ini kerana kita tidak ada pengetahuan tentang saka dan apabila kita faham bagaimana hubungan saka dalam kehidupan generasi terdahulu maka kita tidak boleh menafikan kewujudannya sehingga hari kiamat.

KENAPA SAKA DI AMBIL?

Ribuan tahun dahulu, ketika zaman pra-Islam, ketika itu tiada peralatan mesin, pengangkutan, telekomunikasi dan berkembangnya perebutan/persaingan untuk mendapat tempat tinggal dan makanan, sekiranya tidak ada saka mereka akan ditindas. Maka saka diambil untuk kebajikan diri dan keluarga sebagai contoh saka harimau dijadikan alat tunggangan/kenderaan untuk pergi ke sesuatu tempat yang jauh dalam sekelip mata, untuk menjaga kebun dan sebagainya. Saka hantu raya pula mampu membuat kerja-kerja berat seperti menebas kebun dalam satu malam meratakan tanah dan membajak bendang.

Saka biasanya diambil dan dikaitkan dengan orang Melayu kerana mereka menjadikan saka ini kawan tetapi bagi orang Cina dan India saka ini dijadikan Tuhan mereka. Kerana saka, orang Melayu amat terkenal dengan sikap hasad dengki dan iri hati. Sebelum saka ini diambil ia tinggal di hutan-hutan, gua, laut, gunung dan sebagainya.

Saka ini sememangnya golongan jin. Saka ini terbahagi kepada dua;

i) jin Islam – saka yang dimiliki oleh golongan hulubalang, para panglima perang dan pengamal perubatan.

ii) jin Kafir – saka yang dimiliki oleh tukang ubat atau bomoh yang merawat secara tidak Islam.

Jin ini diambil dengan amalam tertentu, pada waktu-waktu tertentu seperti bertapa pada hari-hari tertentu. Jin Islam lebih sukar diambil kerana memerlukan amalan zikir dan sebagainya diamalkan selama waktu tertentu ketika bertapa.Jin kafir lebih mudah kerana hanya perlu melakukan pemujaan dangan memberi persembahan berupa makanan seperti ayam panggang, bertih jagung,pulut kuning, telor rebus dan sebagainya.


Apabila jin ini secara rasminya diambil dengan akad sebagai kawan maka barulah timbul istilah SAKA. Dan dari detik itu wujudlah pertalian diantara saka dan penerima saka sehingga hari kiamat melalui akujanji kedua belah pihak.

Akujanji terbahagi kepada 2;

i) Penerima Saka
Wajib menyediakan jamuan pada waktu-waktu tertentu seperti setiap kali ada keramaian, kenduri, dapat anak dsb.

ii) Saka
Menjaga diri penerima saka dan keluarga, menjadi tunggangan,/pengangkutan, sebagai alat perhubungan/telekomunikasi, sebagai sumber kekuatan fizikal dan mental (kebal dan kuat)

Gangguan saka bermula apabila syarat/akujanji tersebut tidak dipenuhi dan kebiasaannya penerima saka yang tidak mengikut syarat/ mungkir janji. Ini kerana ilmu/pengetahuan tentang perjanjian tersebut tidak diperturunkan ke generasi seterusnya maka akan tercetusnya gangguan yang akan dihuraikan kemudian. Saka ini mengamuk kerana tidak diberikan jamuan.

Jamuan untuk saka berupa ayam panggang, pulut kuning, telor rebus bertih jagung, darah ayam hitam dan sebagainya.

3 sebab mengapa ANDA pilihan SAKA.

1- Kedudukkan dalam keluarga- kebiasaan saka akan mengikut anak sulong dalam keluarga tersebut.

2- Seseorang yang sering disakiti dan dizalami secara sihir
Saka akan hadir untuk memberikan pertolongan namun begitu apabila usahanya tidak mendapat habuan seperti jamuan yang dinyatakan di atas maka keadaan orang yang disihir akan menjadi lebih teruk.

3- Kesayangan keluarga.

(salah satu faktor,1 dan 2 atau kesemua faktor di atas)


GANGGUAN SAKA

Gangguan saka terbahagi kepada 6.

1- Gangguan fizikal
2- Gangguan Mental
3- Kekeluargaan
4- Zuriat
5- Rezeki
6- Keharmonian hidup


1-Gangguan fizikal terbahagi kepada 2:

a) Nampak-kesan lebam, bengkak, kudis, keracunan darah.
b) Tidak nampak- mengadu sakit di tempat tertentu, hati sentiasa berdebar-debar, gangguan haid. Ada pesakit yang tidak datang haid bertahun-tahun. Atau haid yang tidak normal.

Sakit yang apabila dirujuk ke hospital, buat ujian tetapi Doktor tidak dapat mengesahkan punca. Contoh sakit Tiroid, tetapi bila buat ujian darah hormon seimbang.

2- Gangguan Mental

a) Bagi lelaki –sikap panas baran yang melampau, bagi perempuan sikap cemburu yang keterlaluan.
b) Halusinasi-sampai peringkat bercakap sendirian.
c) Terdengar suara-suara halus

Jika tidak di rawat akan berakhir dengan sakit mental/gila

3- Gangguan Kekeluargaan

Keluarga pecah belah, sentiasa tidak bersependapat, bermusuhan, panas. Hubungan suami isteri sentiasa bergelora. Hal kecik jadi punca pergaduhan. Suami/isteri memandang pasangan tanpa rasa cinta.

Selalunya hubungan ibu dgn anak sulong sentiasa tidak kena..Ibu macam mencari kesalahan anak.

4- Gangguan Zuriat
a) Masalah Jodoh- Bagi lelaki/perempuan yang belum berumahtangga sukar mendapat jodoh-bujang terlajak. Kalau lelaki suka, perempuan yang tidak suka atau sebaliknya.
b) Sekiranya sudah berkahwin lambat dapat anak/ tidak dapat anak. Dapat anak cacat sama ada cacat fizikal/mental.

Gangguan sukar untuk hamil paling banyak terjadi kerana, saka ini telah memusnahkan sperma sebelum sempat disenyawakan. Adakalanya anak dalam kandungan gugur.

5- Gangguan Rezeki

Rezeki sempit, setiap apa yang diusahakan seolah tidak menjadi. Buat business tak untung, susah nak dapat kerja, peluang.

6- Gangguan keharmonian hidup.

Masalah pergaduhan, hati sentiasa berdebar-debar. Hubungan di antara sesama rakan/jiran tidak mesra dsb. Mempunyai sikap suka menyendiri dan tidak pandai bergaul. Sentiasa ada rasa tidak puas hati, iri dan dengki terhadap org lain.


APAKAH PENYELESAIAN MASALAH SAKA?

Masalah saka tiada ubat. Penyelesaiannya hanya ada 2:

1- Bela
Sekiranya dibela ia perlu diberi makan berupa persembahan sekiranya tidak ia akan menganggu.

2-Buang
Rawatan untuk buang saka akan diatur bagi yang memilih untuk lepaskan diri dari masalah ini.

Saka tidak disarankan dibela kerana menyalahi dari segi syariat. Perbuatan membela saka menyurus kepada syirik dan khurafat-(rujuk kitab dan ustaz). Ini kerana pergantungan kepada saka membuatkan kita merasa saka lebih berkuasa daripada Allah.

Bagaimana keadaan orang yang ada saka di sihir.

Jin yang dihantar oleh ahli sihir akan datang menggangu, dalam masa yang sama saka akan datang dengan dua tujuan:

1) melindung dan memberi pertolongan kepada penerima saka
- sekirannya mendapat habuan-makanan.
2) bersekongkol dan menyakiti secara zahir dan batin kepada penerima saka.
-tidak mendapat makanan.

Apabila pesakit mendapatkan rawatan memulihkan diri dari sihir, sihir sembuh namun begitu saka tidak akan pergi. Kerana perjanjian terdahulu membolehkan ia terus mengikut penerima saka sehingga hari kiamat kecuali pesakit mengambil keputusan untuk membuat rawatan membuang saka.
Sebab itu, ramai yang berhabis duit sehingga beribu ringgit untuk merawat penyakit tetapi sakitnya tidak juga sembuh. Akhirnya menyalahkan perawat itu menipu. Ilmu membuang saka adalah ilmu tertinggi di dalam perubatan. Tidak semua perawat mempunyai ilmu membuang saka. Tidak semua perawat telus dan jujur memberitahu keadaan anda yang sebenar.

Sekiranya pernah terjadi perjanjian antara jin dan keturunan kita yang terdahulu, maka keturunan seterusnya tidak akan terlepas dari SAKA. Walau sekuat mana penafian anda dengan mengatakan ayah saya seorang kuat agama, tuk saya ulama, saya seorang ustaz. Sekiranya ilmu agama kita kuat saka akan menjauh tidak menggangu tetapi bagaimana dengan anak cucu kita nanti. Sekiranya anda menafikan kewujudan saka, bermakna anda juga menafikan kewujudan alam jin.


Hampir 90% pesakit yang membuat rujukan ada melibatkan SAKA.
Ramai juga yg dah sedia tahu mereka ada saka, tapi masih ramai tidak tahu rupa2nya selama ini punca permasalahan adalah Saka

Sunday, April 24, 2011

Endometriosis sekat renangan sperma ....

Salam...


Kali ni aku nak kongsi info yg aku curik dr Kosmo 25 April 2011 pasal Endometriosis..aper menatang ntah endometriosis tu....aku pun x taw la...kite bace je lah artikel kat bwh ni ye kengkawan...kepada yang dh berkawin tp belum dikurniakan anak tu lagi bertambah lah info ttg kenapa lum hamil..info ini juga akan berguna pd aku jugak kan...aku pn akn berkahwin jugak....kan?...kan??



Endometriosis adalah keadaan perubatan yang membabitkan sekitar 89 juta wanita dalam usia melahirkan anak diseluruh dunia. [1]Bagi endometriosis, tisu yang melitupi bahagian dalam uterus (endometrium, dari perkataan endo, "dalam", dan metra, "rahim") didapati tumbuh di luar uterus, pada atau kawasan lain badan. Biasanya, endometrium tanggal setiap bulan semasa kitaran haid; tetapi, bagi endometriosis, endometrium yang salah letak tidak mampu keluar dari badan. Tisu endometriotic masih tanggal dan berdarah, tetapi hasilnya berbeza: pendarahan dalaman, penguraian darah dan tisu yang tanggal, keradangan kawasan sekitar, sakit dan kemungkinan pembentukan tisu parut. Tambahan lagi bergantung kepada tempat tumbuh, berlaku gangguan kepada fungsi biasa bagi perkumuhan najis, pundi kencing, usus kecil dan organ lain dalam ruang pelvik mungkin berlaku. Dalam kes jarang, endometriosis mungkin berlaku pada kulis, paru-paru, diaphragm, dan otak...




“Senggugut yang teruk dikaitkan dengan sista yang membengkak disebabkan rangsangan estrogen yang dirembeskan semasa haid.

“Tompokan sista yang pecah pula akan memburukkan keadaan kerana perut akan mengalami kekejangan berganda,” katanya.

Boleh dikesan melalui gejala-gejala yang dihadapi pesakit, tompokan darah lama ini diakui sukar untuk dikesan menggunakan ujian ultrabunyi atau ujian imbasan.

“Kaedah terbaik untuk memastikan pesakit itu mendapat endometriosis adalah melalui ujian laparoskopi di mana kita akan memasukkan tuib berkamera di sekitar kawasan peranakan.

“Pembedahan hanya dilakukan jika ukuran sista sudah melebihi lima sentimeter dan wanita tersebut ingin mengandung.

“Jika sista yang ditemui kecil, ia boleh dikawal dengan mengambil suntikan Danazol, Lucrin Depot ataupun Depo-provera. Pil perancang juga boleh digunakan dalam sesetengah kes,” ujar Mahes.

Kehadiran sista bagaimanapun tidak akan mengganggu tumbesaran janin sekiranya pesakit hamil.

“Endometriosis melekat di luar kawasan rahim. Jadi, janin tidak ada masalah untuk membesar.

“Namun, jika sista terus membesar dan memberi simptom kesakitan mengejut kepada si ibu sepanjang tempoh kehamilan, pembedahan untuk membuang sista perlu dilakukan.

“Jika tidak, kita hanya memeriksa tumbesaran sista tersebut. Malah, kalau pesakit hamil, ia adalah petanda bagus kerana mengandung adalah rawatan semula jadi untuk sista ini.

“Apabila wanita hamil, rangsangan estrogen yang hadir setiap kali datang haid akan terhenti untuk tempoh 10 bulan atau lebih.

“Keadaan ini menyebabkan sista mengecut dan hilang secara semula jadi,” katanya yang pernah merawat pesakit yang mempunyai sista sebesar 20 sentimeter.

....Kredited from:Kosmo....

..Yursy, Lisa Surihani dan Lamborghini?..pe pendapat koruNk?


Belum ada tarikh kahwin - Yusry

KERJAYA seni Yusry dilihat sama naik dengan gosip-gosip cintanya. Sebelum ini nama Yusry dikaitkan dengan Maya Karin dan Kilafairy, bagaimanapun kedua-dua wanita itu hanya berlalu dalam gosip.

Yusry mengaku yang dia agak rimas dengan gosip-gosip sebelum ini kerana semuanya tidak benar.

"Saya rimas kalau gosip itu tidak benar. Dulu masa gosip dengan Maya, banyak kali saya cakap bahawa saya dengan dia hanya kawan biasa sahaja. Kes Kilafairy lagi saya tidak tahu macam mana boleh timbul isu itu sebab memang tidak benar sama sekali," ujarnya.

Namun berbeza pula dengan gosip cintanya bersama Lisa Surihani, Yusry tanpa segan silu mengaku yang dia kini sedang berkawan rapat dengan Lisa.

Malah, sebagai lelaki, Yusry mengaku yang dia tertarik dengan karakter dan personaliti Lisa.

"Sudah hampir dua bulan saya rapat dengannya dan dalam proses mengenali hati budi. Kalau dulu saya hanya berborak di BBM (BlackBerry Messenger) dan tidak tahu perangai sebenarnya tetapi sekarang saya tahu dia seorang wanita yang matang walaupun usianya jauh lebih muda daripada saya," katanya.

Tambah bekas suami kepada penyanyi dan pelakon Erra Fazira itu, dia selesa berada di samping Lisa kerana meskipun Lisa seorang wanita yang sopan santun tetapi dia memiliki pengetahuan yang luas.

"Kalau berjumpa, rancak juga kami berbual. Saya boleh sembang macam-macam dengan dia, walaupun nampak ayu tetapi dia boleh bersembang mengenai bola, kebetulan saya pula peminat pasukan Manchester United, jadi lagi seronoklah kami bersembang," ucapnya.

Sungguhpun begitu tegas Yusry, masih terlalu awal untuk berbicara lebih jauh mengenai hubungannya dengan Lisa kerana mereka baru sahaja berkawan.

"Untuk bercakap lebih-lebih saya rasa belum lagi kerana kami baru dua bulan berkawan rapat. Saya juga tidak akan berselindung kalau saya benar-benar suka seseorang wanita kerana saya bukannya lagi artis yang kena menjaga pasaran," katanya dalam tawa.

Apabila disoal adakah keluarganya mengetahui mengenai hubungannya dengan Lisa, jawab Yusry: "Keluarga saya tahu tetapi saya belum lagi bawa Lisa jumpa keluarga saya tetapi mereka pernah terserempak dengannya dalam beberapa acara. Ibu saya juga tidak mengawal dengan siapa saya berkawan kerana saya bukannya muda lagi.

"Saya juga tidak tetapkan bila saya mahu berkahwin lagi, belum ada tarikhnya (ketawa). Jika benar saya sudah bertemu dengan wanita yang benar-benar sesuai untuk dijadikan isteri, saya tidak akan tunggu lama-lama, saya akan kahwin terus."


Kredit from: KOSMO 25 April 2011....

...MelaKa RiveRCruIsE...


Ola..harini sepatutnye aku cuti ...dh apply pun...dh diluluskan pun tp aku x jadik cuti sbbnye aku nak cuti mase hari pekerja 3 Mei 2011...wuwu...

Ok...oleh kerana harini aku x jadik cuti..maka dengan ini aku nak meng"update" belog aku nih sal Melaka River Cruise...agak lama lah aku x balik Melaka...oleh kerana sebab2 yg x dpt dielakkan...

x kisah lah kalo ader antara korang yg dh penah gi Melaka River Cruise...aku pun pernah gi sekali...mase tu gi tambang murah lagi...skang nih dh mahal skit kot..kalo utk pelancong lg mahal...

Seronok taw nek River Cruise nih...cantik sangat la kalo time malam2..kalo korang gi waktu siang ader itik berenang-renang...dulu la..time baru2 bukak dulu...time skang nih aku x taw lah ader lagik ke idaknye...huhu..~~windunye nak balik mlaker...

Sungai Melaka merupakan sungai yang terpenting semasa kerajaan Kesultanan Melayu Melaka dari tahun 1402-1511 dan selepas itu. Sungai ini mempunyai nilai sejarah yang tersendiri kerana di kiri kanan sungai ini merupakan kawasan perbandaran, petempatan, perkuburan, perniagaan, perkapalan, pelabuhan dan lain-lain sejak ratusan tahun yang lalu.

Kawasan tempat nak naik bot ni memang strategik sebab dari situ pun korang boleh pergi muzium kapal, The Stadthuys, Menara Taming Sari, Mahkota Parade, Dataran Pahlawan dan bagai lagi..

Sampai disini je lah aku mencarot untuk mase ini.....nanti aku sambung lagi...

Thursday, April 21, 2011

...MakAm HaNg TuaH....dAn seCoret CeriTa TentaNg Hang TuAh....

Okey Kengkawan...haha...padahal 3 org je follow aku...tp xpe..aku nk citer gak sal Makam Hang Tuah yang terletak dekat je ngan umah aku....selalu jer lalu depan Makam Hang Tuah kalau nk gi pasar segar kat Pantai Kundur @ Pantai Puteri....


Makam ini dipercayai Makam Hang Tuah, terletak di dalam kawasan tanah perkuburan Kampung Tanjung Keling, Melaka. Menurut Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah hilang begitu sahaja dan ada pula yang mengatakan Hang Tuah meninggal dunia di Perak. Menurut Sejarah Melayu, naskah tulisan Tun Seri Lanang, yang dianggap sahih di dalam pengkisahan Sejarah Melayu, Hang Tuah meninggal dan dikebumikan di Tanjung Keling dengan penuh adat istiadat dan Nobat Diraja tidak dimainkan selama tiga hari.







Makam Hang Tuah, Tanjung Keling..wuwu...KAMPUNG AKU tuuuuu....jom lah gi Melake...umah aku dekat jer ngan makam Hang Tuah....dah jelak pun tgk...haha...depan Makam Hang Tuah tu ader Pusat Latihan Warden Penjara..pastu depan lagi ader kilang Belacan yang popular kat Melaka...bley beli dengan harga yang murah...marilah...
Aku nak share skit gambar terbaru bangunan Puduraya ni....





Macam besh je kan....lebih kurang cam Terminal Bersepadu (TBS) kat Tasik Selatan tu kan....bangge jap....

10 petaNda yaNg menunJukkan diA adalaH joDOh kita


UhuK...uhuk...

Terbatuk PuLok...well,petang-petang cenggiNi..lepas jumPe n Lunch BersaMe My MR.BoyFie tetibe nak Post Pulak Benda CamNi....



Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :layan la beb...~~

1. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

Comment aku:....welL...ini yg i sangat setuju...xde pulak butang Like cam kt Facebook..kalo x mmg dh klik....


2. Senang Bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

HaraPaN:...seMoga Aku TiDak Akan PernAh bOsan DengaNnYa....AmiinnN

3. Terima Kita Seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

ImpiaN:...SemoGa Dia JuGa MeneriMa AkU sEaDanya....


4. Sentiasa Jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.


...Aku Harap Dia SenTiaSa JujuR Ngan Aku...Amiinn Lagi....


5. Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami Diri Kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan Kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata Hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

p.s.:...YeRp...Aku Memang selalu DenGar Kate Hati....walaupun Orang Ckp Ikut HaTi..Matiii....



10. Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.


PesanaN:...YeRP...iniLah YaNg Terbaik....semoga DiaDijadiKan UntuKKu...

Wednesday, April 20, 2011

SpecTacular ForMation Of ClOud....



Allah the GREAT.....SUBHANALLAH...




SUBHANALLAH...




SUBHANALLAH....






SUBHANALLAH....



Today, i would like to share with u'olls some interesting pictures that can make u feel amazed...ALLAHUAKBAR.... ALLAH THE GREATEST...Inilah kebesaran Allah yang kita patut lihat dan mengagungkan kebesaranNya....

Tidak kira dimana kita berada sesungguhnya kebesaran itu dapat dilihat dimana-mana cuma kekhilafan kita sebagai manusia yang tidak menyedarinya...bahkan kejadian manusia itu sendri telah menunjukkan kekuasaan Allah...

Keajaiban kejadian bayi dari dalam rahim ibu sehingga la proses membesar...jodoh, rezeki, ajal semuanya telah ditentukan Allah sejak dari dalam alam rahim lagi...Wallahuallam....

Tuesday, April 19, 2011

RADANG SINUS (RESDUNG )

Apa itu sinus?

Sinus adalah rongga berisi udara pada tengkorak yang dilapisi oleh membran. Membran ini
mengeluarkan sedikit cairan untuk memerangkap kotoran dan memberi kelembapan pada
rongga hidung.

Radang sinus?
Radang sinus adalah keadaan dimana terjadinya jangkitan atau radang pada lapisan
membrane pada rongga sinus. Radang sinus sering terjadi pada semua orang termasuk kanakkanak.

Ia terbahagi kepada 2 bahagian:
• Radang sinus akut
• Radang sinus kronik

Apakah agen penyebab radang sinus?

Radang sinus boleh disebabkan oleh :
• Virus
• Bakteria
• Kulat

Agen penyebab radang lain:
• Alahan
• Iritasi kimia
• ketumbuhan dalam hidung (polyp)

Apakah tanda dan gejala radang sinus?

Di antara tanda dan gejala radang sinus adalah seperti berikut:
• Hidung tersumbat
• Batuk
• Sakit kepala atau muka
• Jerawat pada muka
• Selsema berpanjangan
• Hidung berbau busuk
• Demam
• Letih dan lesu
• Hilang deria rasa dan bau
• Batuk teruk pada waktu malam

Bagaimanakah radang sinus menjadi bahaya?

Radang sinus akut boleh menyebabkan:
• Radang sinus kronik
• Sakit kepala kronik
• Bisul pada sinus maxilar
• sinus frontal
• sinus ethmoidal
• otak
• mata.

Bisul periorbital kanan

Bagaimana merawat radang sinus?

Dapatkan nasihat doktor. Gejala dapat dikurangkan dengan cara :
• Rehat yang cukup
• Bernafas dalam wap panas dari semangkok air ( boleh tambah sedikit minyak angin).
• Makan ubat penahan sakit ( panadol)
• Ubat selsema bagi mengurangkan bengkak dalam hidung
• Antibiotik sekiranya penyebabnya bakteria.

Bagi radang sinus kronik, Rawatan berikut amat membantu:
• Steroid nasal spray (dapat mengurangkan bengkak dan radang)
• Penggunaan Antihistamin dalam jangkamasa panjang
• Pembedahan endoscopic untuk mencuci dan melebarkan saluran sinus.

Bagaimana cara mencegah radang sinus?


Hal-hal berikut dapat mencegah terjadinya radang sinus:
• Hindari haiwan peliharaan seperti kucing dan anjing.
• Pastikan kelembapan di rumah baik
• Gunakan pembersih vakum yang menggunakan penapis udara
• Berhenti merokok
• Hindari alkohol
• Ambil ubat selsema sebelum berenang/menyelam.

... New LoVe...




Assamalammualaikum...

Eceh...baiknye la budi bahase...anak sape la ni kan...hurm..anyway nothing to story bout my luv...cukup lah susah aku nak ader steady boyfren...atooii...mmg betullah ape org ckp "ape yang kite nak, x semestinye kite dapat..."...yang kite x cari...yg itulah mencari kite...

So,..wat to do...jika dalam hati ada getaran...ehem...bercerita tentang cinta..sebenarnya dh banyak kali aku bercinta n putus...cinta x berbalas pn ader la 2-3 kali camtuh...well...nak wat cane kan..itulah proses pencarian cinta..umur pun dah dekat 24...ala mude lg beb...tapi tu lah mak aku duk tanyer...dh ade pakwe lum..biler nak ajak jumpe mak...hmm...attooii...dulu siap mak aku gi tlg cr kan..tp mungkin xde jodoh antara kami...lgpun bg aku lelaki tu bukan utk dijadikan suami..tidak sesuai ngan jiwa aku kot walaupun aku pernah lah jatuh hati kat dier..hensem gak walaupun mamak..and hitam berkarat..haha...but still ader sweetnye mamat tu....

Cinta yang melekat di hati aku ni x banyak...walaupun bekas-bekas pakwe aku ni byk....yg betul2 melekat di hati tu ader la dlm 2-3 org je...yg pertamanya 1st love aku la kan....mase skolah2 dulu...walaupun sebelum tu ader gak cinta monyet ngan dak sekolah len...tp aku angggap dia nih lah first love aku yg aku xkan dpt lupe sampai la skrg...n walaupun asik kapel n putus..skarg nih we still friend..n contact gak la kadang2...jarang dh...mamat nih mase time kapel pun payah sangat nk contact aku...huh..

Tu yang aku ter..cari lain tu...sebab dier mcm wat x taw je kat aku nih...rupe-rupenye dier dh pun ader yg lain...selepas kiteorang putus ...ntahlah...time tu aku budak2 lagi kn...x serius pun bercinta ngan sesape...main2 je...sampai de kawan aku cakap ko nih kenapa...jgn permaikan perasaan org...hm...

Aku x mainkan perasaan org...tp aku sedang menilai dan mencari...

Sunday, April 10, 2011

...Berjalan ke I-city Snow Walk....



Semalam hari Ahad, 10 April 2011....hari ni kak ipar aku x keje....
so, pagi2 macam biase la aku mmg suke bangun lambat....

Kalo hari sabtu aku akan bangun kul 10-11pg....pastu tido balik kalo xde plan ke mane2 la...

Then semalam, abang aku ajak gi i-city...nak gi Snow Walk katenye...masuk RM15 utk org dewasa...haha...
Mule2 cam x nak je gi...sbb baju aku x basuh lg...abg aku ckp...xpe...basuh je dulu...sidai balik nnt pun buleh...huhu...aku pe lagi...siap2 la...brekfast dulu...dlm 11.30pg tu gerak gi i-city...

mmg besh la...lame dh x pi tempat2 camtu..dolu2 pi kat genting...tp kat genting pun x sesejuk yg kat cni...taraaaa.....itu je lah gambar yg ader....yg lain2 x yah la upload..byk koot...huhu....

Friday, April 8, 2011

Luahan Perasaaan .... p.s. Jangan ada sesiapa terasa... peaCe.. No WaR...

Salam..everybody...hope u oll's semua sihat selalu yeah...

Today,..haha..poyo nak skiping lak..
Harini aku nak meluahkan perasaan aku ...dgn ofismate aku yg kekadang cam menyakitkan hati...memeningkan kepala...adooiii....

Terasa sungguh sakit bila dipijak...dibuli...kepala dorang x mau fening...pale aku pulak dorang nak pecahkan...atooii laa...mentang2 lah aku bdk baru..dorang senior...aku lah yg kene kira laporan tu sesorang...bosh aku tu pun bengong gak...yg dier taw benda tu siap je...x penah nk amik taw susah senang kuli2 dier nih...

Pening wei...dah la ngan formatnye asik berubah...jap nak camni...jap nak camtu..pastu nak laporan yg detail...aku lg yg kene...aku gak yg kne wat laporan detail tu...attooii...tp ape yg aku dapat?..dapat gaji la weiii..ahahaha....

Cam langsung x dihargai...bosh cume nak taw bende tu siap...kalo salah org bwh ni la yg kene wat balik...dah la tertonggeng sorang2...pastu kne repeat balik pulok....pe jadahnye ader 2 jantan kat blakang nih tah...asik2 ilang je...adduuhhhh...bukan mengeluh ..bukan jugak x bersyukur...tp asenye cam dh x tahan kot...x tahan ngan perangai dorang yg krg btanggungjwb ngan kerja...

Lantak la wei...aku pn de tahap kesabaran...aku x kisah la ape pun org nk ckp...sbb keje nih bermusim...kalo wat last minit mmg la kelam kabut....moral of the story:..kite kurangkan kontroversi...tingkatkan PRESTASI....ini asik nk ngulau je..keje hampeh...chioWWWzzzzzz....

Wednesday, April 6, 2011

Photo Editing...Continuation....

Bermula la kisah aku yang giler edit gambar....suke sangat duk ngedit...duk amik gambar...ntahlah...tetiber rase terminat pulak...amik2 gbr pastu edit kat photoscape..trase cam nk bukak kedai gambar...hahahah....ceh..berangan siap...

aku ase kalo aku x keje gomen,aku nak amik kelas fotografi...jadi freelance photographer...haha....





Monday, March 28, 2011

Aku Masak???...biar betull...hahaha


Ehem....bermulalah kisah seorang Gadis yang diberi nama Hernizawati atau lebih dikenali sebagai Niniey yang sangat la malas untuk memasak....dan akhirnya pada hari Sabtu 26 hb Mac 2011 pada pukul 6 petang di rumah abang aku di Bandar Sunway...maka terjadilah suatu kejadian yang tidak terduga...tibe-tibe je aku teringin nak makan laksa penang...hahaha....pastu kul 5.30 pi la Mydin...beli barang-barang untuk masak...walau panas terik pun aku redahi...asalkan aku dapat makan laksa penang yang aku idamkan....giler la...mcm org mengidam...lame dah teringin nak makan...akhirnya aku berjaya membuatnye...memang betullah mak aku cakap...orang buta pun taw masak laksa penang tu..hahaha...pasni mak aku suh wat laksa johor pulak....well...leceh tu mmg la leceh....kerana perut hamba turutkan....jadi hamba perut la aku nih....hmm....wat to do....hidup kene makan...makan untuk hidup... :) ahakss....yerlah time ari sabtu tu aku duk umah sesorang..abg aku n famili dier kuar..ntah gi mane aku x taw....petang dlm kul 6 baru de umah...haha...seronoknye memasak time xde orang kat umah...x kisah la xde orang nk makan ke..ape ke...janji aku wat sendri aku puas hati...sedap lak tu..kene la ngan selera aku...wuwuuuu...aku wat ikut sedap aku jelah...atas tunjuk ajar mak aku gak...sebelum masak tu aku call mak aku..mintak tunjuk ajar...hikhik... :) beshnyer dah taw masak makanan kesukaan aku..laksa penang.....kat atas tu ader gambar laksa penang yg aku wat...walaupun agak pucat warnanye tapi bagi aku sedap wwooo...aku x pakai ikan sardin atau ikan kembung...aku pakai ikan selar ngan ikan tenggiri..mungkin tu sebabnye warne dier x hitam cam yg dijual kat pasar2 malam tu..........

Sunday, March 20, 2011






Ehem....

Gambar pertama tu memang gambar muke aku jerp....hehe...giler gedix...well...sejak dua menjak dh ader photoscape nih..asyik nak edit je gambar....hehe


Gambar ke -2 & 3 :..yg kedua tu gambar semalam...mase ex-officemate aku kawin...20 Mac 2011...diadakan kat Dewan Seri Perkasa, Masjid Imam As-Shafie Jalan Perkasa, Taman Maluri, Cheras..KL....kami bertiga iaitu aku n 2 org lagi sis..adalah orang yang terawal sampai...tepat kul 12 tengahari dah terpacak kat dewan tu...
Sempatlah touch-up make up....duk tambah lipstik la....haha....gedix2 sat...
Dalam kul 1.45 petang pengantin pun sampai diiringi hujan yg x brape nak lebat sangat la...hm....lame gak kami duk kat dewan tu...dalam kul 3 baru la berangkat balik....mase kami datang tu nek teksi dari kg.baru...mase nak balik ader pulak ofismate yg datang dengan kereta...offer kami nek kete...dapat lah balik free...muahaha....

Sekian, akan ku update kan lagi....

Friday, March 11, 2011

Thursday, March 10, 2011

aku baru taw gune Photoscape....



Inilah hasilnya.....

Monday, March 7, 2011

Lirik Lagu Sedetik Lebih




Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu

Dalam sedar dibuai angan
Dalam tidur dan khayalan
Aku selalu memikirkanmu

Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa

Kasihku ku amat mencintai kamu
Kerana kau beri erti hidup
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu
Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
Asal masih adanya kamu

Thursday, January 27, 2011

Roti...rotii....mai makan roti.....

Aku pasti ramai yang suke sangat makan roti kan...muahahha....ni ader orang yang kretif buat roti....ader sesape nak beli ker??...meh order kat aku...





















Lelaki minta bantuan polis elak isteri kuat seks

Pelik la ader lelaki camni...yang bosan layan isteri dier sebab tidur malam x cukup...hahahhaa....ade gak upenye lelaki yang x suke buat selalu...kalo aku, bagus la..xde lah penat nak melayan...hahahaha....ini terbalik pulak...si suami yang buhsan melayan isteri dier..??...hmm.....

Artikel nih aku ambik dari Harian Metro semalam 27 Januari 2011

BERLIN:
Bosan kerana sering diminta memuaskan nafsu isteri, seorang lelaki terdesak meminta tolong kepada polis supaya melindunginya daripada wanita terbabit, kata pegawai keselamatan semalam.

Jurucakap polis berkata, lelaki keturunan Turki - tetapi bermastautin di Jerman - itu pergi ke sebuah balai polis di barat daya Jerman pada Selasa untuk mengadu masalahnya.

Pelik sungguh la....bukan lelaki suka ke?...mungkin kerana dah lame kawin then bohsan tu dah melebihi dari keinginan la kan....


Kata jurucakap itu, lelaki terbabit bosan kerana terpaksa tidur di sofa rumah mereka sejak empat tahun lalu bagi menghindari isterinya.


“Semuanya gara-gara si isteri yang selalu menuntut mengadakan hubungan seks,” katanya.

Hasil perkahwinan mereka sejak 18 tahun lalu, pasangan itu dikurniakan dua anak.

Kata jurucakap polis, lelaki itu nekad mahu bercerai dan keluar dari rumahnya dengan harapan dapat hidup lebih aman.

2012, Bus Tingkat London Bermesin Hybrid


London - Jika anda ke London dua tahun lagi, jangan heran melihat bus tingkat di London nantinya bermesin hybrid.

Seiring dengan era ramah lingkungan, tentu saja bus tingkat merah yang menjadi ikon kota London itu kurang mengakomodasi tema ramah lingkungan dan tidak heran bila Wali Kota London Boris Johnson memperlihatkan prototipe pengganti bus tersebut.

Mencuba untuk tidak menghilangkan ikon yang sudah ada, bus tingkat pengganti juga diberi warna merah tetapi mesinnya sudah diubah dengan menggunakan mesin hybrid yang bisa mengurangi polusi sampai 40% dibandingkan bus sebelumnya.

Pembuatan bas ini sendiri memang menjadi kontroversi sejak 2008 kerana masalah ikon sebuah kota bukanlah hal yang sepele. Namun, sepertinya London Bus itu akan tetap eksis sebagai ikon ibu kota Inggris itu. Tentu saja, bas itu akan tampil lebih ramah lingkungan dan rencananya akan diluncurkan pada 2012.

Wednesday, January 26, 2011

Email Sudah Mati" kata Bos Facebook


Pengasas Facebook Mark Zuckerberg mengatakan email akan bernasib seperti surat karena terlalu lambat dan informal.


Zuckerberg (26) mengemukakan hal itu saat meluncurkan layanan pesan dari Facebook. Layanan baru tersebut mengintegrasikan seluruh komunikasi berbasis teks dan web serta bekerja secara seketika.

Seperti dilaporkan Mailonline, layanan yang dipandang sebagai saingan berat Gmail Google itu merupakan medan baru pertandingan Facebook dengan Google dalam merebut pengguna setia.

Zuckerberg mengakui bahwa 500 juta pengguna Facebook akan punya akses ke alamat email Facebook.com.

Semua percakapan selama bertahun-tahun ke belakang akan disimpan ke akaun pengguna. "Semua spam akan benar-benar tersaring," katanya.

"Kami berpikir sistem pesan modern nantinya bukan email," kata Zuckerberg dalam jumpa pers di San Francisco.

"Kami ingin agar orang boleh berkomunikasi sesuai pilihan mereka; email, teks atau pesan Facebook."

500 juta pengguna Facebook tentunya jadi ancaman untuk penyedia layanan email seperti Hotmail (362 juta pengguna) dan Yahoo (273 juta) dan Gmail (193 juta).

Sistem email Facebook adalah model pesan seketika dan chat on-line. Teks, email atau pesan seketika akan masuk ke satu feed lalu pengguna boleh membalas sesuai pilihannya.

Misalkan, seseorang mengirim sms kepada temannya. Si teman akan langsung melihat pesan muncul di Facebooknya dan dia boleh memilih untuk membalas lewat pesan seketika atau email.

Zuckerberg mengatakan dia mengubah Facebook karena kaum muda menilai email terlalu banyak "muatan kognitif"-nya.

Dia mengatakan program baru tersebut "Bukan email. Program itu menangani email...bersama semua cara komunikasi yang anda mahu."

"Benar bahwa orang akan punya alamat email di Facebook.com, tapi ini bukan email. Email cuma salah satu cara menggunakan sistem ini, tapi kami pikir email tak akan jadi cara utama."

Perubahan tersebut akan mulai berlaku beberapa bulan mendatang hanya untuk pihak-pihak yang menerima undangan. Setelah itu barulah giliran pengguna di seluruh dunia.